Erasmus + Sadarbības projekts KA2 “Sustainable gardening for shared future” / “SG4SF” ( “Ilgtspējīga dārzkopība kopīgai nākotnei.”) 2021-1-BE03-KA220-000033175
Bulduru Tehnikums īstenoja 40 mobilitātes (19 pedagogiem, 21 izglītojamajiem)
Projektu īstenošanas periods 01.12.2021. – 30.11.2023.-31.05.2024
Mērķis: izzināt ilgtspējīgas augu audzēšanas un dārzu ierīkošanas metodes, lai rastu risinājumus dažādās dārzkopības nozarēs klimata pārmaiņu ietekmē.
Partnerorganizācijas -7 Eiropas dārzkopības skolas, kuras īsteno profesionālo vidējo izglītību no Austrijas, Vācijas, Horvātijas, Francijas, Nīderlandes, Beļgijas, Latvijas.
Bulduru Tehnikuma audzēkņi kopā ar pedagogiem aktīvi iesaistījās Erasmus+ sadarbības projekta “Sustainable gardening for shared future” / “SG4SF” (“Ilgtspējīga dārzkopība kopīgai nākotnei”) īstenošanā, kura mērķis bija izzināt dažādas dārzkopībā un ainavu dārzkopībā izmantojamās metodes un tehnoloģijas, kas vērstas uz ilgtspējīgu risinājumu īstenošanu. Projekta ietvaros tika īstenotas 14 aktivitātes, kuras organizēja projektā iesaistītās partnerorganizācijas.
Projektu uzsākot, 2022. gada aprilī Vācijā Erfurtē notika pedagogu sanāksme, kuras ietvaros tika precizēti Erasmus+ projekta uzdevumi, plānotās aktivitātes un sagaidāmie rezultāti. Sanāksmes dalībnieki apmeklēja arī dārza festivāla BUGA 2021 apzaļumošanas objektus Erfurtes vecpilsētā, Ernsta Benarī profesionālo skolu, devās vizītēs uz EGA parku Erfurtē (dārzu izstāde ar novitātēm pilsētas apzaļumošanas sektorā), uz privātu uzņēmumu Brunnenkresseanbau – ūdenskrešu audzētavu, vizīte uz Jenas Botānisko dārzu un uz Veimaras Belvederes pils Oranžēriju (kas ir UNESCO kultūras mantojuma objekts), lai profesionāli pilnveidotos.
Vācijā Hamburgas profesionālajā skolā 2022 gada maijā norisinājās aktivitāte ar tēmu “Ziemcietes”. Pirms došanās uz aktivitāti dalībnieki plānoja puķu dobes 3×4 m, kas praktisko nodarbību ietvaros tika ierīkotas Hamburgas skolas pagalmā, strādājot jauktās komandās. Šīs aktivitātes ietvaros uzsvars bija uz ziemciešu sortimenta izmantošanu pilsētas apzaļumošanā, atbilstoši klimatiskajiem apstākļiem. Profesionālā pilnveide tika papildināta ar vizītēm uz Hamburgas botānisko dārzu “Planten un Blomen”, pilsētas lielāko parku ’’Hamburg Stadtpark”un dabas rezervātu “Boberger Dünen”, kas atrodas smilšu kāpas bijušaj Elbas gultnē.
2022. gada jūlijā Horvātijā dārzkopības skolā Marčan norisinājās skolotāju sanāksme, kuras ietvaros tika iepazīta Horvātijas profesionālās izglītības sistēma, sadarbība ar nozaru uzņēmumiem, apmeklējot stādaudzētavu “Vrtre sadnjce Šincek”, bioloģisko uzņēmumu “Bio manufaktura OPG Andreja Petrovč”, arborētumu “Opeka”, lai iepazītu nozaru specifikācijas šajā reģionā. Tika īstenotas arī kultūras vizītes uz Senās Romas termālo baseinu vietu “Varaždine toplice” un Varaždinas kapsētas apmeklējums, iepazīstot kapsētu apstādījumu tradīcijas. Pedagogu sanāksmes ietvaros tika pilnveidots plānoto aktivitāšu saraksts un dokumentu aizpildīšanas kārtība.
Nīderlandē 2022. gada augustā, sadarbībā ar Terra profesionālo skolu, norisinājās projektam pievienotā skolotāju mācību aktivitāte, kas bija vērsta uz aktuālitātēm nozarē, apmeklējot vienu no lielākajām ainavu dārzkopības izstādēm “Floriade 2022”, paraugdārzu izstādi “Appeltern Tuin”, baroka dārzu “Het Loo”, stādu audzētavu “Hessenhof” un vetrikālo sienu – jumtu apzaļumošanas kompāniju “Sempergreen”. Nīderlande kā viena no vadošajām dārzkopības un ainavu dārzkopības tradīciju zemēm, ir lieliska vieta kur uzzināt jaunākās tendences, pielietotās tehnoloģijas un augu sortimenta daudzveidību, kas ir dabai draudzīgi risinājumi, un iedvesmo pedagogus turpināt pilnveidot mācību materiālus.
Projektu koordinatoru tikšanās Beļģijā, kas norisinājās Līges dārzkopības skolā 2022. gada novembrī, kurā piedalījās vairāku Erasmus + projektu partnerorganizāciju pārstāvji un jaunie partneri no dažādām Eiropas dārzkopības skolām, lai pārrunātu esošo projektu īstenošanu, promblēmsituācijas, veiktu korekcijas nākamo aktivitāšu grafikā, turpinātos darbs ar dokumentāciju un strādātu pie jaunu projektu izstrādēm. Profesionālā pilnveide tika papildināta ar kukaiņu muzeja “Hexapoda – insectarium Jean Leclercq” apmeklēšana, izzinot kukaiņu nozīmi augu daudzveidības saglabāšanā.
Austrijā Langelois dārzkopības skolā 2023 gada janvārī norisinājās aktivitāte ar tēmu “Dārzeņu audzēšana ziemā”. Jauniešu nedēļas garumā uzzināja kādi ir alternatīvi risinājumi dārzeņu audzēšanai ziemā neapkurinātās siltumnīcās, zemei pieveinojot aitu vilnu un aitu mēslus, veica praktiskos darbus augļu un dārzeņu griešanā, saldēšanā un kaltēšanā, kā arī pavasara sīpolu stādīšanā. Bija ieskats par bioloģisko dārzeņu audzēšanu, to sasaiti ar lopkopību gan mazās, gan lielās saimniecībās. Aktivitātes ietvaros dalībnieki devas vizītēs uz biosaimniecību “Gardening ganger”, sēņu audzētavu “Raasdorf”, un bioloģisko sēkluaudzēšanas saimniecību “Reinsaat”.
Aktivitāte par akmens atbalsta mūru veidošanu reljefās vietās norisinājās Francijā, Karpentras dārzkopības skolā Dienvidfancijā 2023. gada martā. Šīs zināšanas un prasmes apguva topošie ainavu būvtehniķi, kas praktisko darbu ietvaros mācījās veidot atbalsta sienas no dabiskajiem akmeņiem, neizmantojot mūrjavu, kas ir vēsturisks un tradicionāls mūru būvēšanas veids šajā reģionā. Praktiskās nodarbības norisinājās sadarbībā ar uzņēmumu Les Courens pārstāvjiem, kas atjauno senos atbalsta mūrus. Papildus audzēkņi izzināja Vidusjūras reģionam raksturīgākos augus, un to audzēšanas apstākļus.
2023. gada aprilī Francijā Karpentras dārzkopības skolā norisinājās arī Eiropas dārzkopības skolotāju Asociācijas seminārs. Tika iepazīta Francijas profesionālās izglītības sistēma, skolas materiāli tehniskās bāze, mācību saimniecības infrastruktūra un praktisko nodarbību īstenošana tajā. Semināra ietvaros pedagogi izskatīja aktuālos jautājumus – esošo Erasmus projektu īstenošana, jaunu iesniegto projektu apzināšana; Eiropas dārzkopības skolotāju asociācijas mājas lapas pilnveidošana, biedrības popularizēšana dažādos sociālajos medijos-FB, instagram, TikTok; biedru naudas noteikšana 2024; nākamo semināru norises vietas 2024 – Austrija, 2025-Luksemburga, 2026 Ungārija; BWB prasmju sacensības 2024 Vācijā, 2026 Polijā. Profesionālās pilnveides vizītes uz nozaru uzņēmumiem Duplan de Provence (stādaudzētavā, kas specializējas garšaugu un ārstniecības augu pavairošanā), olīvu audzētāju kooperatīvu Moulin A Huile La Balmeenne, Gontard vīnogu audzētavu un vīna darītavu (vīnogu potēšanas, stādu kvalitātes rādītāji un iepakošanas procesu), bioloģiskā uzņēmuma Rose des Arts apmeklējums Isle-sur – la-Sorgue (kas audzē rozes un aromātiskus augus dabīgo parfimērijas izstrādājumu ražošanā), Aroma Plantes spirta rūpnīcas apmeklējums (parfimērijas augu produkcijas audzēšanas un ražošanas tehnoloģiju iepazīšana).
Aktivitāte par urbānās apzaļumošanas risinājumiem norisinājās Nīderlandē Terra profesionālajā skolā Meppel pilsētā 2023 gada jūnijā. Aktivitātes mērķis bija pilnveidot audzēkņu un pedagogu zināšanas un prasmes par dažādiem pilsētvides apzaļumošanas risinājumiem, uzsvaru liekot uz vertikālo apzaļumošanu (lekcija par Nīderlnades “Mobilane” izstrādājumiem vertikālo zaļo sienu modeļiem, kas izmantojami gan iekštelpās, gan ārtelpās). Audzēkņi gatavoja mājas darbus plānojot vertikālo apzaļumošanu risinājumus nelielām platībām pie ēku sienām. Praktisko nodarbību laikā, strādājot miksētās valstu grupās, tika apgūti dažādu vīteņaugu atbalsta stiprinājumu uzstādīšanas veidi pie ēkas sienas, plānotas augu kompozīcijas un augu stādīšana, kas noslēdzās ar darbu analīzi un vērtēšanu. Profesionālās pilnveides vizītes uz nozares uzņēmumiem – Liannes grassen (ziemciešu stādījumu ierīkošna), Cruydthoeck (bioloģiskā sēklu un stādu audzētava, kura popularizē dabisko pļavu augu sortimentu izplatīšanu), Dens Friese Word – nacionālā parka apmeklējums.
Aktivitāte par mūsdienu tehnoloģisko risinājumu izmantošanu dārzkopībā norisinājās Bulduru Tehnikumā 2023. gada jūlijā. Šajā aktivitātē jaunieši iepazinās ar hidroponikas, areoponikas augu audzēšanas iespējām, in Vitro augu pavairošanas risinājumiem, uzzināja par mikrozaļumu audzēšanu un tiem nepieciešamo apgaismojumu, un robota -Floksis darbību i-Dārzā. Praktisko nodarbību ietvaros dalībnieki gatavoja hidroponikas sistēmu, pēc iepriekš izstrādātas instrukcijas (kas izstrādāta Erasmus+ Sustainable Z-Farming projekta ietvaros https://bulduri.lv/wp-content/uploads/2024/05/Erasmus_Aeroponics_manual_web.pdf ). Tika apmeklēts Dobeles Dārzskopības institūts, kur notika lekcija par jaunākajām tehnoļoģijām dārzkopībā – dronu izmantošanu (augļukoku skenēšana, lai savlaicīgi diagnosticētu augu slimības). Kultūras ietvaros tika apmeklēta Rundāles pils ar baroka dārzu.
Aktivitāte Belgijā Eupen profesionālajā skolā norisinājās 2023. gada septembrī, kuras tēma bija bioloģiskie risinājumi floristikas izstrādājumu izgatavošanā no dažādiem dabas materiāliem. Praktisko darbu ietvaros dalībnieki gatavoja sēru izstrādājumus – dažādas kompozīcijas, kas paredzētas kapavietu noformēšanai. Tika iepazīta Rietumeiropas kapsētu kultūra, reliģiju daudzveidzveidība, kas mainās līdz ar imigrantu pieplūdumu pēdējās desmitgadēs. Tehniskās vizītes ietvaros tika apmeklēta dārzu izstāde BuGa 2023 Vācijā, Manheimā, kurā arī bija kapavietu apstādījumu paraugi ar floristikas izstrādājumiem, un ekoloģiskiem augu kopmpozīciju risinājumiem, kā arī floristikas izstāde ar jaunākajām tendencēm. Aktivitātes dalībnieki Briselē apmeklēja Eiropas Savienības vēstures muzeju un Eiropas Savienības parlamentu, kur satika arī Latvijas pārstāvjus.
Aktivitāte Vācijā, Manheimā norisinājās 2023 gada septembrī, kuras ietvaros dalībnieki izzināja ilgtspējīgus ainavu dārzkopības risinājumus. Dalībniekiem bija lieliska iespēja apmeklēt dārzu izstādi BuGa 2023 Manheimā, kas ierīkots 2 parku teritorijā, parādot gan esošo parku labiekārtošanas iespējas (ar dažādiem ainavu elementiem un sportisko aktivitāšu aprīkojumu), gan ierīkojot jaunu parku (apzaļumojot bijušo armijas bāzi, akcentējot mūsdienām aktuālus risinājumus – vide transformācija, enerģijas izmantošana, klimata ietekme, nodrošinātība ar pārtiku, otreizējo izejvielu izmantošana, vertikālo audzēšanas risinājumu veidi). Profesionālās vizītes uz stādaudzētavu “Huben”, izglītojošo paraugdārzu “Hermanshof”, vulkānisko iežu ieguves uzņēmumu “Gelsenrot Messel”. Praktiskie darbi norisinājās Neustadt lauksaimniecības skolā, kur jaunieši analizēja un diskutēja par dažādiem ilgtspējīgiem risinājumiem nākotnes dārzkopībai, ainavu dārzkopībai.
2022 gada apriļa sākumā norisinājās skolotāju mācību seminars Austrijā Langelois dārzkopības skolā, kas vienlaicīgi notika ar Eiropas dārzkopības skolotāju asociācijas organizētu ikgadējo semināru. Tika pārrunāti aktuālie jautājumi, kas saistīti ar dažādu Erasmus+ projektu īstenošanas gaitu, jaunu projektu ideju ģenerēšana un partneru piesaiste, prasmju konkursa organizātorisko jautājumu apspriešana. Eiropas dārzkopības skolotāji apmainījās ar idejām par dažādu mācību metožu izmantošanas iespējām, izmantojot jaunākās tehnoloģijas nozarē un pedagoģijā. Jaunākās tendences dārzkopības jomā tika izzinātas apmeklējot nozaru uzņēmumus – bioloģisko sēklu lološanas uzņēmumu “ArcheNoach Seed Archive, paraugdārzu izstādi “Kittenberg Adventure Gardens” un “Garten Tulln”, stādaudzētavas “Hameter” un “Praskac”.
Projekta noslēdzošā aktivitāte norisinājās Latvijā Bulduru Tehnikumā 2024 gada aprilī, kurā projektu kordinatori strādāja pie rezultātu apkopošanas, izplatīšanas un dokumentācijas. Tika pārrunātas turpmākās sadarbības iespējas jaunu projektu ietvaros. Profesionālās pilnveides vizītes uz nozaru uzņēmumiem – stādaudzētavām “Baižas” un “Pīlādži”, un kultūras vizīte uz Turaidas pili.
Kopsavilkums.
Šī projekta ietvaros dalībnieki guva plašu ieskatu par ilgtspējīgiem risinājumiem
– iepazina plašu augu bioloģiskās daudzveidības sortimentu ar atšķirīgām klimatiskajām prasībām, kas izmantojami gan pārtikas audzēšanā, gan dekoratīvajiem apstādījumiem;
– izzināja dažādas augu audzēšanas tehnoloģijas atšķirīgiem klimatiskajiem apstākļiem;
– iepazina jaunākās tehnoloģijas (aeroponika, hidroponika, droni, robotika u.c.), kas izmantojamas dārzkopības jomā nākotnē;
– apguva dažādas prasmes dārzkopības un ainavu dārzkopības jomā (atbalsta mūra veidošana, vertikalo virsmu ierīkošana, hidroponikas sistēmas uzstādīšana, floristikas izstrādājumu izgatavošana u.c.);
– pilnveidoja savas svešvalodas zināšanas;
– iepazina dažādu Eiropas valstu kultūru.